Goed bezig!

Sporten? Nee, bedankt hoor, dat is niks voor mij. Ik fiets regelmatig naar mijn werk en ga samen met mijn man op fietsvakantie, da moet genoeg zijn. Althans, dat dacht ik lange tijd. Maar er kwam een moment, dat het lichaam, vooral de knieën, niet meer zo wilde als ik, en mijn fysiotherapeut me meedeelde, dat ik toch iets zou moeten doen, om de spieren te versterken.

Dus meldde ik me met frisse tegenzin aan bij een sportschool in de buurt. Een instructeur stelde een programma voor me samen, en ik begon met voorzichtig enthousiasme met cardio-fitness en een paar van deze martelapparaten. Maar groepslessen wilde ik niet volgen, omdat die altijd ongunstig vielen.

Op een dag kwam ik op het idee, om het vetpercentage te meten. Daar werd ik niet bepaald vrolijk van, maar ja, het kan altijd erger. Een week later probeerde ik het nog een keer. Mijn totale gewicht was wel wat lager, maar het vetaandeel was licht gestegen. Dat kon toch niet de bedoeling zijn! Blijft dan, als ik doorga met sporten, alleen nog een hoopje vet over? Men stelde mij gerust, dat de weegschaal niet helemaal accuraat was, en dat de uitslag van een veeltal factoren afhing. Dus bleef ik het proberen, en in de komende maanden werd het inderdaad beter.

Maar dan gebeurde, wat er moest gebeuren: eerst had ik geen tijd om regelmatig te trainen, dan was ik verkouden, en dan had ik geen zin meer. Om een vriendin te citeren: Ik sponsorde de sportschool. Dat bleef niet zonder gevolgen: de eerste dagen van de fietsvakantie door Zuidoost-Engeland waren een hel: Mijn conditie was belabberd en ik had soms niet eens pudding, maar vla in de benen.

Dus ging ik na de vakantie weer naar de sportschool, waar een van de instructrices opmerkte, dat ze mij lang niet meer gezien had, maar dat ze het fijn vond, dat ik er weer was. Mooi! Ook op andere vlaktes deed de sportschool aan ledenmotivatie: Aan een van de muren hing een poster: “Misschien zeggen wij het niet vaak genoeg, maar je bent goed bezig!” Op de website vond ik de slagzin: “Goed bezig!” Een instructeur ging zelfs zo ver, mijn nieuwe, korte kapsel met de woorden “Goed bezig!” te becommenteren. En de medewerker achter de receptie droeg een T-shirt met de woorden “Goed bezig!”

Dusdanig gemotiveerd besloot ik, aan de groepsles RPM mee te doen – fietsen dus. Ik maakte kennis me de instructrice, een jonge vrouw met zo’n slank, strak, getraind lichaam, naast wie ik me voelde als een berg aardappelpuree. Ze hielp mij de fiets goed af te stellen, en dan begon de instructie: woorden als weerstand, sprint, klim, sneller, meer weerstand etc. vlogen mij om de oren, ondersteund door muziek met een krachtige beat. Bij het derde nummer stroomde het zweet over mijn gezicht. Na ongeveer een kwartiertje zong een meisje: “I can’t go any further than this!” Groot gelijk meid, dacht ik na adem happend. Maar in een groep stap je niet zo gauw van je fiets, en toen ik de hele les had volgehouden, was ik moe, maar ook trots.

Dan Bodybalance, een combinatie van Tai Chi, Yoga en Pilates. Toen ik me bij de instructrice voorstelde, zei ze: “Het is helemaal niet moeilijk. Gewoon ademen en genieten.” Was het maar zo makkelijk! De Tai-Chi–bewegingen vielen nog mee, maar de Yoga! Daar stond ik dan in een verwrongen houding op een been en probeerde, niet omver te donderen. En voor sommige oefeningen is het menselijk lichaam gewoon niet gemaakt, en zeker niet dat van mij.

Maar ik zette door, en inmiddels gaat het beter. Ik kijk niet meer om de vijf minuten wanhopig naar de klok. Het is eigenlijk best leuk. Deze week stapte ik voldaan van mijn fiets en dacht bij mezelf: Ik ben goed bezig. Waar kan ik het T-shirt kopen?

Kategorien: "Gewoon" dagelijks leven | Hinterlasse einen Kommentar

Beitragsnavigation

Kommentar verfassen

Erstelle eine kostenlose Website oder Blog – auf WordPress.com.

