WK voetbal 2018 – gelukkig niet hier

Ik ben niet zo’n voetbalfan, hooguit bei WK’s en EK’s kijk ik mee. Maar ook daar mis ik blijkbaar het nodige lokale patriotisme. Ik meld me bij @heinzi aan voor de poel, zoek een elftal, dat volgens mij eigenlijk ook een keertje zou moeten winnen, zoals Ecuador of Zweden, en dat steun ik dan.

Vorig jaar heb ik, nadat mijn favoriet Engeland eruit lag, een uitzondering gemaakt en me voor de finale in een apricot-kleurig t-shirt gehesen, om Oranje te ondersteunen. Maar dat viel tegen, het spel was verschrikkelijk, om het nog vriendelijk te formuleren. Als er vaker naar de tegenstander getrapt wordt dan naar de bal, dan is het niet leuk meer.

Nu hadden zich Nederland en België samen kandidaat gesteld als host voor het WK 2018, en onze stad zou zelfs speelstad worden. Eerst vond ik het idee eigenlijk best leuk. Maar toen kwam de FIFA met hoogst merkwaardige eisen: vrijstelling van btw rond alle activiteiten die met het WK te maken hebben, zeggenschap over de inzet van politie en vrije banen op de snelwegen voor de heren functionarissen. Overdrijven is ook een vak! Lokale reclame zou in de ban gedaan worden en zelfs ons stadion zou zijn naam tijdens de spelen niet morgen dragen, omdat de officiële sponsor geen brouwerij uit de streek, maar Budweiser is.

Gelukkig is dit nu van de baan. Het was er waarschijnijk op neer gekomen, dat de bazen van onze stad en van de voetbalclub een aantal prestigeprojecten doorgedrukt hadden, en aan de rand van de stad zouden hotels gebouwd worden, die na het WK halfleeg staan.

Nee, ik gun Rusland het WK van harte. Even kijken, welk elftal ik dan ga steunen.

Kategorien: "Gewoon" dagelijks leven | Hinterlasse einen Kommentar

Beitragsnavigation

Kommentar verfassen

Bloggen auf WordPress.com.

