Christmas King – een dagboek

Dit jaar wordt bij @heinzi weer het spelletje „Christmas King“ gespeeld. De regels zijn eenvoudig. Degene die het presteert, „Last Christmas“ van Wham! het langst NIET te horen, wordt Chrismas King (of Queen). Maar het is al genoeg, per ongeluk een paar maten te vernemen. Meedoen mag iedereen die eerlijk is en zich voor 27 november aangemeld heeft.

Vorig jaar was het spelletje aan mijn aandacht ontsnapt, maar vanwege het kerstetentje van ons koor was ik al op 4 december eruit geweest, of zelfs eerder. Maar Lumpi, de King van 2009, kon tot 24 december aan het lied ontsnappen!

Dit jaar doe ik natuurlijk mee. Nu luister ik niet zo vaak naar de radio, maar ik ben toch veel onder mensen, kansen genoeg dus om aan het lied blootgesteld te worden. Mijn man werd ten strengst verboden, het lied te zingen, en fluiten mag hij het ook niet!

27 november:

We waren met ons bezoek op de kerstmarkt in Münster, maar ik werd er niet mee geconfronteerd. Geluk gehad!

28 november:

Vandaag wilde ik koekjes bakken en naar de radio luisteren. Maar ik koos toch voor een luisterboek. Toen ik later op de dag naar de keuken ging, riep Peter: „Raad eens, wat je net gemist hebt!“ Poeh! Van onze midwinterhoorn spelende buurman verwacht ik dit lied eigenlijk niet.

29 november

Op het werk stond gelukkig geen radio aan. Toen ik een collega over het spel vertelde, vroeg zij verbaasd: „Hoe kom je nou altijd bij zoiets! Maar het wordt niet makkelijk. Kerst kan soms best intimiderend zijn, het is zo verschrikkelijk aanwezig.“

30 november

Man, waar ben ik hier weer aan begonnen! Omdat ik er zo gefixeerd op ben, het lied niet te horen, spookt het de hele tijd door mijn hoofd. Maar ook de andere muziek neem ik ineens heel anders waar. Vandaag moest ik naar de drogist en naar een huishoudwinkel. Bij de ingang van de passage stonden twee straatmuzikanten, die ik achterdochtig bekeek. Maar hun repertoire leek vooral uit Oost-Europese volksmuziek te bestaan. Wat maakte het uit, dat het soms wat vals klonk, ik vond het mooi! In de huishoudwinkel galmden bekende Sinterklaasliedjes zoals „Zie ginds komt de stoomboot“ of „Oh kom maar eens kijken“ uit de speakers. Prachtig! Ik ben altijd al voorstander van lokaal cultureel erfgoed geweest. En ik ben weer een dag verder.

1 december

Vandaag in de stad en in de supermarkt geweest – niets. Maar Schildkröte, die ook meedoet en inmiddels eruit is, vertelde dat de groep Element of Crime een coverversie van dit lied uitgebracht heeft. Ik vind deze groep best leuk en ben heel benieuwd, maar ik zal de link niet aanklikken.

2 december

Niets – maar bij mijn medespelers blijkbaar ook niet.

3 december

Vandaag heb ik de kunstijsbaan op de markt bekeken, maar daar was vooral veel geschreeuw, en geen muziek. ’s Middags heb ik mijn man geholpen, een kast in elkaar te zetten, maar eerst moest de radio uit. De zoetsappige kerstfilm op Duitsland 1 heb ik niet gezien, en daar was het twee keer te horen. Ik doe dus nog mee.

4 december

Ondanks een kerstmarktbezoek doe ik nog mee. De kerstmarkt van Bad Bentheim is klein, gezellig, en je vindt daar vooral kunst en ambachtelijke artikelen. Bovendien wisselen zangers en instrumentalisten elkaar af, en je hoort er geen radio of CD. Toen wij er waren, speelde een meisje klassieke kerstliedjes op de dwarsfluit, en drie midwinterhoornblazers brachten min of meer succesvol „’n oal’n roop“ ten gehore.

5 december

Vandaag was ik een beetje overmoedig en heb tijdens het bakken naar de radio geluisterd. Maar City FM speelde twee uur lang niets kerstigs, behalve „Driving home for Christmas“. Als meespeelster Tinka het voor het zeggen heeft, is dit de kandidaat voor volgend jaar.

6 december

Dat was vandaag wel even schrikken, ongelofelijk! Ik kom thuis en doe het licht in het fietsenschuurtje aan. Ineens hoor ik een stem van helemaal boven op de kast, die mij iets van sneeuw, ijs en gevaar vertelt. Heeft mijn man toch weer een aantal draadjes zo aan elkaar gezet dat de radio bij gebruik van de lichtschakelaar ook aangaat. Nadat de eerste schrik voorbij was, was ik vooral blij, dat ze niet „Last Christmas“ speelden.

7 december

Vandaag waren we in de Schouwburg. André Manuel was geweldig, en „Last Christmas“ hoorde gelukkig niet bij zijn repertoire.

8 + 9 december

Ik heb veel werk en kom bijna nergens, alleen naar de supermarkt, en daar hoor ik het gelukkig niet.

10 december

Kerstetentje met de collega’s. De muziek in het restaurant was zo zachtjes en de aanwezigen kletsten zo gezellig met elkaar, dat je niet kon herkennen wat er op de achtergrond gespeeld werd. Als het erbij was, heb ik het niet meegekregen.

11 december

Kerstmarktreünie in Münster, maar het was – wonderbaarlijk genoeg – niet te horen.

12 – 16 december

Weinig naar de radio geluisterd, in de Engelse detectives, waar ik graag naar kijk, komt het gelukkig niet voor, en in de winkels wordt er altijd net iets anders gespeeld, als ik er ben.

17 december

Vanwege de hevige sneeuwval hebben een vriendin en ik het geplande kerstmarktbezoek uitgesteld. Dus weer niets.

18 december

Vandaag heb ik het weer net gemist, zegt tenminste mijn man, die al eerder op was dan ik en de radio aan had staan. Maar hij doet toch nicht mee. Dan waren we in Duitsland, boodschappen doen, en maakten ook een rondje over een kleine gezellige kerstmarkt. Ergens op de hoek stonden een paar Zuid-Amerikaanse muzikanten met kleurrijke capes, die er altijd zijn, als er ergens iets gebeurt. Ik heb soms het vermoeden, dat die ergens gekloond worden. Zij hadden hun repertoire aangepast en speelden „Stille nacht“ en „Eer zij god in deze dagen“ op de panfluit.

19 december

Zo, dat was het. Vandaag zijn we naar familie in het westen van het land gereden, en direct na het verkeersbericht kwam het. En later ook “Driving home for Christmas”. Maar ik heb het best lang vol gehouden.

Kategorien: "Gewoon" dagelijks leven | 2 Kommentare

Beitragsnavigation

2 Gedanken zu „Christmas King – een dagboek

  1. Maaike

    Hai Petra,

    Heb heel erg moeten lachen bij het lezen van je blog.. ongelooflijk dat je je aan omstandigheden als de ijsbaan en de kerstmarkthebt durven blootstellen!! Wat een overwinning op jezelf haha.

    Maar goed Christmas is going to hit you when you least expect it!

    Hele fijne kerstdagen gewenst und einen guten rutsch in Neue Jahr!

    Liefs,
    Maaike

  2. Bedankt! Insgelijks.
    Nou ja, je kunt je natuurlijk thuis opsluiten, maar dat leek me niet helemaal eerlijk. En waar zou ik dan over schrijven? 😉

Kommentar verfassen

Erstelle eine kostenlose Website oder Blog – auf WordPress.com.

