Afscheid

Sinds november 2008 gaf ik in een gezellig wijkcentrum Nederlandse les aan groep 5. Maar in de loop van tijd werd deze groep steeds kleiner: een aantal cursisten hadden examen gedaan en waren klaar met de cursus en een paar vielen uit door verhuizing of persoonlijke omstandigheden. Dus werd besloten, de overblijvende cursisten over twee andere groepen te verdelen.

Afgelopen vrijdag was het dan zo ver: Wij moesten afscheid nemen – van elkaar en van het gezellige wijkcentrum, en dat deden we ook in stijl. Iedereen bracht iets lekkers te eten mee, en ik organiseerde het inburgeringspel van de hoofdlocatie, dat wij vaak bij bijzondere gelegenheden met veel plezier gespeeld hadden.

Het was heel gezellig, wij kletsten, probeerderden vragen naar de ligging van steden, afvalscheiding, de VOC, Rembrandt, het onderwijs etc. te beantwoorden, propten ons vol met zoete en hartige hapjes en dronken thee met verse pepermunt.

Ik zal het team van het wijkcentrum missen! De vriendelijke conciërge, die mij “jongedame” noemde, altijd een kopje koffie voor mij had en ook niet boos was, toen ik de zonwering kapot gemaakt heb, de beheerster van het computerlokaal en de dames van de kookclub.

Een vooral zal ik mijn cursisten missen! De “moslim en communist” uit Bosnië, de voorlezer en filosoof uit Afghanistan, de intelligente meid uit Marokko, die de leerstof als het ware opslurpte, de kordate Syrische dames, de gedistingeerde mevrouw uit Irak, die in prachtige volzinnen sprak en haar woorden altijd zorgvuldig koos, de Turkse moeder, die altijd moeite had, gezin, les en werk te combineren en alle anderen. Iedereen is op zijn eigen manier heel bijzonder. Ik wens hun allemaal heel veel succes met hun examens.

Op de keukentafel staat nu een prachtige bos bloemen, die ik van hun gekregen heb. De kleuren zijn zooo mooi!

Kategorien: "Gewoon" dagelijks leven | Hinterlasse einen Kommentar

Beitragsnavigation

Schreibe einen Kommentar

Bloggen auf WordPress.com.

