De telefooncel achter de grens

Niet ver weg van de Duits-Nederlandse grens stonden vroeger een telefooncel en een brievenbus. Allebei waren ze prachtig geel, en op de telefooncel prijkte een sticker: “Ruf doch mal an.” En je kon je in deze telefooncel ook laten bellen.

Meer dan 15 jaar geleden, toen ik nog in het verre Zuid-Duitsland woonde, kreeg ik verkering met een Nederlander, maar we konden nog niet samen gaan wonen, omdat wij allebei nog met onze studie bezig waren. Het was de tijd vóór internet, e-mail en skype, brieven duurden nogal lang en naar het buitenland bellen was hartstikke duur. Een minuut naar het buurland kostte ongeveer één D-Mark, dus meer dan een gulden.

Uitkomst bood de telefooncel achter de grens. Wij spraken een dag en een tijd af, waarop ik thuis zou zijn, en mijn vriend fietste naar Duitsland. Hij belde mij, om even te zeggen dat hij er was, en ik belde hem dan terug. Bellen van een vaste lijn was immers weer een beetje goedkoper, en het was nu een binnenlands gesprek. Op die manier konden wij dus kosten besparen en mijn vriend was altijd in goede conditie.

Inmiddels zijn we al een aantal jaren getrouwd, en de telefooncel staat er niet meer, en ik denk dat de brievenbus ook binnenkort zal verdwijnen. Door de komst van het internet zijn ze allebei bijna niet meer nodig. Het contact met mensen in het buitenland is nu ook zo veel makkelijker en goedkoper geworden. Soms denk ik, dat „de jeugd van tegenwoordig“ zich de vroegere situatie nauwelijks kan voorstellen, en voel me een beetje oud.

Foto (c) by Thomas Max Müller, http://www.pixelio.de/

Kategorien: Verschiedenes / Diversen | 3 Kommentare

Beitragsnavigation

3 Gedanken zu „De telefooncel achter de grens

  1. Heel herkenbaar! Toen ik in 1997 naar Duitsland verhuisde was telefoneren inderdaad hartstikke duur en nog bijna niemand had internet (ikzelf wel, maar daar had ik niet zoveel aan omdat al mijn vrienden en kennissen nog in het pre-internet-tijdperk leefden …)

  2. Deutsche Telekom

    Seit onze Beurzengang (eind 1996), zijn wij gedwongen gewezen, ons uit niet-rendabele markt-niches zurück zu trekken.

    Om ons destijds onduidelijke redenenen was binnen een jaar sprake van een acute Vraaguitval in de bewuste Telefoonzel. Sindsdien hebben wij geen herstel waargenomen in deze relativ kleine Submarkt.

    Wij vragen uw Begriff voor onze Beslissing, maar wij zagen voor ons geen andere Möglichkeit. Wellicht kunnen wij U binnenkort op een andere Manier van Dienst zijn?

    Met vriendelijke Gruten,

    Timo Bijl

    http://www.t-mobile.de/

Kommentar verfassen

Erstelle eine kostenlose Website oder Blog – auf WordPress.com.

