Koffieschip en appelstroop

Soms kunnen mijn cursisten echt heel leuk uit de hoek komen. Onlangs waren wij bezig met het imperfectum en de cruciale vraag, wanneer je de „t“ moet gebruiken, zoals in „maakte“, en wanneer de „d“ (woonde). Ik legde uit, dat hier de laatste letter van de stam belangrijk is en gebruikte het bekende ezelsbruggetje „‚t kofschip“. Alternatieven zijn „Soft ketchup“ en het „Paketschiff“ (voor Duitsers). Maar ik gebruik meestal ‚t kofschip, misschien, omdat ik het zelf zo geleerd heb. Dat de meeste cursisten zich er weinig bij voor kunnen stellen, werd al snel duidelijk, toen zij de regel moesten uitleggen. Ze begonnen namelijk gauw over „het koffieschip“.

Een tijdje later herhaalden wij de meervoudsvorming, en ik vroeg, hoe ze het meervoud van „foto“ zouden spellen. „F-o-t-o komma s“, was het antwoord. Ik vertelde, dat dit ding geen komma was, maar een apostrof. Ze knikten begrijpend. Bij de volgede oefening liet ik het meervoud van „taxi“ spellen en kreeg als antwoord: „t-a-x-i… hoe noemde je dat ding ook alweer? Appelstroop? s“.

Heb ik al eerder gezegd, dat deze groep heel erg van eten en drinken houdt? Misschien schrijven ze daarom ook soms als afsluiting van een brief „Met vriendelijke groenten“.

Kategorien: "Gewoon" dagelijks leven, Sprachliches / Taalzaken | Schlagwörter: , , , , | 5 Kommentare

Beitragsnavigation

5 Gedanken zu „Koffieschip en appelstroop

  1. Als ‚t „koffieschip“ en „appelstroop“ je cursisten helpen de regels goed toe te passen is eigenlijk toch alles prima, zou ik zeggen 🙂 Wel lekker inventief van ze! Er zijn trouwens ook een heleboel Nederlanders, die een relaas met vriendelijke „groenten“ aflsuiten …

  2. Inventief zijn ze zeker, en ook hartstikke goed bezig. Vandaag hebben twee van hen de examenuitslagen gekregen (Staatsexamen I). Ze zijn allebei geslaagd. Ik ben zoooo trots op ze! 🙂 Het koffieschip heeft blijkbaar geholpen.

  3. Goed zeg!

    Ik bedenk net dat „‚t koffieschip“ in het licht van het Nederlands koloniaal verleden eigenlijk helemaal zo gek nog niet is … Het spreekt in ieder geval meer tot de verbeelding dan dat duffe kofschip waarvan eigenlijk niemand weet wat het precies is 🙂

  4. Goed punt! Als ik het zo bekijk, zou ik dus het koffieschip ook nog kunnen gebruiken, om iets over de Nederlandse geschiedenis te vertellen. Twee vliegen in een klap dus. Ganzheitliches Lernen sozusagen. 🙂

  5. Pingback: Aldi-problemen en overleden rijbewijzen « Grenzwanderer

Kommentar verfassen

Bloggen auf WordPress.com.

