***) Skagen – Agger

 Hoe zat dat ook al weer met de zeven vette en zeven magere jaren? Eerst ging alles nog goed.

 Zoals gezegd hadden we op de volgende dag een rustdag, die we gebruikten om te wassen en een aantal reparaties an fietsen en kleding door te voeren. Hier kwam ik tot de ontedekking, dat Peter het gepresteerd heeft, acht enkele sokken in te pakken, een daarvan zelfs van mij. Ik vind dat een nominatie waard, hoewel hij er zelf anders over denkt.

 Dan bezochten wij Skangen, dat met zijn kunstwinkels en galeriën an Ootmarsum doet denken. We bekeken de Skagen Kirke, die vooral door haar kleuren indruk maakt, en de Svenska Kyrke (Zweedse kerk), waar net een aandacht plaats vond. De kerk is een beetje ingericht als een Café. In het dorpje zagen we een oudere man, die blijkbaar gevallen was, en zij vrouw probeerde, het bloed van een schaafwond aan zijn been te stelpen. Wij konden hun met een paar pleisters helpen.

 In de supermarkt kwamen we er trouwens achter, dat ik op een van de eerste dagen sapconcentraat in plaats van gewone sap gekocht heb – geen wonder, dat het in onze buiken behoorlijk te keer ging. Nog een nominatie dus.

 Terug op de Camping gaf me de beheerdster een internet-uittreksel over de „Store Bededag“, omdat ik er de dag te voren naar geïnformeerd had. Maar helaas kon ze niet vermelden, dat mijn horloge, dat ik in de douche had laten liggen, weer terug was. Zij bleek dat erger te vinden dan ikzelf, ze had toch liever eerlijke campinggasten. Maar hat is natuurlijk alleen mijn eigen schuld.

 We maakten nog een praatje en ze vertelde mij, dat haar man en zij dit werk pas een jaar deden. Ze is heel blij, dat zij niet de eigenaars zijn, want de investeringen zijn hoog en moeten zich terug verdienen. Eigenlijk is zij schilderes, en als ze tijd heeft, werkt zij aan haar doeken. Ze maken samen de plaats in ieder geval heeel gezellig, en we wensen hun van harte nog vele succesvolle zomers!

 Dan gingen we nog door de duinen en aan het stand wandelen, en ik testte de watertemperatuur – ijskoud! Maar het weer was geweldig. We bereikten het uitzichtpunt, waar de Oostzee en de Noordzee elkaar treffen – het einde van de wereld.

 De volgende dag kon je onderweg wel merken, dat het een feestdag was, er waren een heleboel mensen onderweg, mountainbikers, families en dauwtrappers met vloeibaar voedsel in een karretje.

 Eerst bekeken we de „Versandde kerk“, waarvan het hoofdgedeelte in de 17. of 18 eeuw werd afgebroken, omdat het door het zand te sterk beschadigd was. Maar de toren, een kenmerk voor schepen, is blijven staan.

 Dan volgden wij de Noordzeeroute door dorpjes, duinen en bossen, die hier „plantage“ heten. Dat klinkt heel gecultiveerd, maar dat is helamaal niet so – er groeit van alles door elkaar. Hoewel het meestal zandwegen zijn, kun je goed door het bos fietsen, want de wind waait hier veel minder sterk dan in de duinen. Soms kruisen wat herten en reeën je pad, heel leuk. De wind hadden we nu niet meer in de rug.

 In Hirtshals gingen we naar een snackbar en fietsten dan door tot Lonstrup, een schattig dorpje aan de zee.

 Op zaterdag had ik een baaldag. Hoewel de route niet erg moeilijk was en de wind nog enigszins meeviel, ging alles ontzettend zwaar, en er was ook maar weinig lol aan te beleven. Een tijdje werd ik vergezeld door een lieveheersbeestje, dat op mijn broekspijp meereisde. Bij de Camping in Svinklov in de buurt van Slettestand hielden wij het voor gezien. De Camping heeft een spektaculair uitzicht over de zee, maar we kozen toch voor het beschutte trekkersveldje, omdat er voor de nacht sterke wind voorspeld was.

 Deze foto ist trouwens extra voor Lieuwe genomen, met een hartelijke fietsersgroet!

 

De sterke wind kwam niet op deze dag, maar twee dagen later. Op zondag vertrokken we een uuurtje eerder dan normaal, want er war regen vorspled. Eerst fietsten wij weer een heel eind door het bos, wat soms een beetje lastig is, omdat je nooit zeker weet, waar je nu eigenlijk bent. Rond het middaguur, toen we weer een „normale“ straat bereikten, begon het zachtjes te regenen, en kort voor Hanstholm plenste het écht.

 We zagen en bordje naar een eenvoudige camping aan een vijver voor vissers. Je kunt je tent daar opzetten, en ’s avonds komt iemand, om het geld te innen. We vluchtten naar het informtiehuisje, waar we droog zaten en ook genoeg leesvoer hadden. We moesten een hele tijd wachten, voordat het droog genoeg was, om de tent op te zetten. Daarna fietste Peter nog naar de Aldi, om eten te halen. Lief, hé?

 Op de volgende ochtend was het weer droog, en we vertrokken. Eerst ging het nog goed, maar laat op de ochtend begon het te waaien, en in de loop van de dag werd de wind steeds sterker tot ogeveer windkracht 6. En 25 km tegen deze windstoten aan te fietsen is heel vermoeiend, in ieder geval voor mij. Peter is een Fries, die hebben dat in de genen, maar ik moest constant vechten, om niet in de berm te belanden. Toen we eindelijk de camping in Agger bereikten, vooelde ik me, als of ik door de gehaktmolen gedraaid was.

 We vonden een beschut plekje en zetten de tent op. Ineens – tsoooiiing – was een van de tentstokken gebroken, en weer dezelfde als afgelopen zomer. We hadden hem wel opgestuurd een een nieuwe gekregen, maar blijkbaar kunnen die niet zo veel hebben. Gelukkig weten we, hoe je zoiets moet repareren, oefening baart kunst.

 Hopelijk wordt het weer gauw weer wat fietsvriendelijker.

Kategorien: 2011 - Radtour | 3 Kommentare

Beitragsnavigation

3 Gedanken zu „***) Skagen – Agger

  1. Hoi Petra,

    Wat een mooie naam heeft dat strand zeg hi-hi-hi!
    Ik volg jullie belevenissen met veel leesplezier.
    Hier mis je niets, het gaat allemaal nog het zelfde gangetje..

    Heel veel groetjes,

    Ellen

  2. Lieuwe

    He Petra,

    Heb je blog gevonden. Allerlei herrinneringen komen boven nu ik dat plaatsnaambordje zie:-)
    Alvast goede reis morgen en zie jullie morgenavond. Groeten, ook van Francis

    Lieuwe

Kommentar verfassen

Bloggen auf WordPress.com.

