***) Vlieland etc. – Eilandhoppen met obstakels

Toen wij van Ameland vertrokken, was er weer een nominatie voor da Sabbatical-oen. We moesten voor de tentlabel 7 Euro borg betalen, en voor het ontbijt zeiden we nog tegen elkaar, dat we niet moesten vergeten, de label terug te brengen. Maar natuurlijk pakten we hem samen met de tent in. Gelukkig merkten we het nog op tijd.
Om aan de pinksterdrukte op de eilanden te ontkomen, brachten we het weekend in Harlingen door. Vanaf Holwerd gingen we niet langs de dijk, maar door de dorpjes, en dat was maar goed ook, wnt zo konden we tussendoor bij flinke regen- of zelfs halgelbuien makkelijker schuilen.
In Harlingen kocht ik bij de ALdi nieuwe voorraden voor het pinksterweekend. Dat het brood afbakbrood was, hd ik helaas niet gezien, weer een nominatie dus.
Op de volgende dag was het prachtig weer, we konden dus wassen en een fietstocht naar Peters ouders maken, waar Peter ook onze nieuwe tentstokken op maat kon zagen. Ook bezochten we het centrum van HArlingen, een leuk stadje.
Op Pinkstermaandag was het weer verschrikkelijk, ik had het echt te doen met de Elfstedenfietsers. Gelukig konden in het Campingrestaurant ontbijten en met de bus naar de familie toe gaan. Ook kochten we de tickets voor de overtocht naar Vlieand. Eerst hadden we naar Terschelling willen gaan, maar de verbindingen tussen de eilanden zijn heel ongunstig, zodat Terschelling maar even moet wachten.
De overtocht naar Vlieland was wel een beetje vroeg, maar zonder problemen. Op dit eiland hebben we toen onze wittebroodsdagen doorgebracht – het grootste deel van onze vakantie en ons budget waren aan het opknappen van de flat opgegaan. Vlieland is nog steeds zo mooi als toen!
We bezochten de haven en de vuurtoren, en gingen ’s avonds naar een voordracht van Jan van Houten over de geschiedenis van Vlieland: Strandingen, reddingen, drijfzand, trome, hoogwater – op zo’n eiland gebeurt van allen. Hij is een geweldige verhalenverteller, en uit elk woord spreekt de liefde voor zijn eiland.
’s Nachts kreeg ik het ineens verschrikkelijk koud, en omdat ik nog half sliep, was het mij ook helemaal duidelijk, waarom: Wij waren vergeten, de slaapzakken op te pompen. Helaas begreep Peter er niets van en gaf me alleen het advies, toch sokken aan te trekken. Goed, dat hielp ook. De sonnige dag brachten we door met fietsen, wandelen en een bezoek aan het plaatselijke museum.
Op donderdag sloeg het weer om, maar we moesten opstaan en de tent afbreken, want we hadden kaartjes voor de overtocht naar Texel. In de stromende regen fietsten wij naar het oude posthuis, waar we door de Vlierhorsexpress naar het einde van het eiland gebracht zouden worden. Maar toen we er aankwamen, ging net de telefoon, en ja – het waren de mensen van de boot, om te vermelden dat de reis niet door ging. En de volgende boot zou pas op ondag gaan. Wij dus wwer terug naar het dorpje, om ons geld terug te vragen. Maar in de souvenirwinkel deelden ze ons mee, dat er om 17 uur nog een boot ging. Wij besloten, nog een poging te wagen.
Een deel van de dag brachten we, de krant lezend, in de hal van de boot naar Harlingen door, een ander deel in een café, en toen we weer bij het posthuis waren, kwam de zon door. Ik kon zelfs mijn schoen, die bij het afbouwen vol water was gelopn, weer droog krijgen.
Van de andere passagiers hoorden we, waarom de ochtendboot niet gevaren was: Het lag niet aan de regen of de wind, nee, er wilden geen mensen van de thuishaven Texel naar Vlieland, en leeg widen ze niet varen. Dat staat ook ergens in de kleine letters.
Uitindelijk kwam de Vliehorsexpress, de fietsen werden ingeladen, en begon de avontuurlijke rit over de duinen en het strand naar het einde van hat eiland, waar normaal bijne niemand komt. Daar moesten we over een lange, hoge en smalle steiger naar de boot, waar onze fietsen goed vastgezet werden. Dan ging het door de bewogen zee naar Texel.