Serious Request – Let’s Hear it for the Babies…

seriousrequest_160

Morgen is de officiële aftrap voor „Serious Request„: De drie DJs Giel Beelen, Gerard Ekdom en Michiel Veenstra worden in het „Glazen Huis“opgesloten, waar zij tot kerstavond voor donaties muziek draaien en de hele tijd niets eten. Sind 2004 brengt de radiozender 3FM samen met het Rode Kruis „stille rampen“ onder de aandacht, die overal op de wereld gebeuren, zonder dat men er veel van meekrijgt. In de afgelopen jaren waren dat ziektes zoals AIDS en Malaria, het lot van vluchtelingen, schoon drinkwater etc. Dit jaar wordt het geld gebruikt om de babysterfte in ontwikkelingslanden tegen te gaan.

Vorig jaar kwam in Leiden met hulp van donateurs uit het hele land het trotse bedrag van € 8.621.004,- voor moeders in oorlogsgebieden bij elkaar. De lat ligt dus hoog. Maar Enschede zou Enschede niet zijn, als de bewoners niet enthousiast de uitdaging aan zouden gaan. Overal schieten acties en initiativen als paddestoelen uit de grond: wandelingen met een gids (zoals een collega zo mooi zei: „Wat? Je moet er € 7,50 voor betalen en dan nog zelf lopen?“), lezingen, kooroptredens in alle soorten en maten, rommelmarkten en nog veel meer.

Op sommigen komt dit misschien erg chaotisch over („We doen gewoon iets“), maar ik vind deze diversiteit juist goed. Zo is er voor (bijna) iedereen iets te vinden, en alle beetjes helpen tenslotte. „Mijn“ sportschool had afgelopen vrijdag onder het motto „Let’s Move it for the Babies“een speciale workout aangeboden. Ik had ook serieus overwogen om mee te doen, maar op hetzelfde tijdstip was het kerstetentje met een aantal lieve collega’s. Ik kan nu eenmaal niet anders…

Maar ook voor mij was er een mogelijkheid, een bescheiden bijdrage te leveren, namelijk bij het  „Taartenfestival“. Een collega maakte mij erop attent, dat de scholiere Annabel Bik nog taartbakkers zocht, om de taarten op 16 december voor het goede doel te verkopen. Ik heb meteen aangeboden, een Elzasser Appeltaart en een bramentaart (met diepvriesbramen uit eigen tuin) te bakken.

Laat op de ochtend bracht ik mijn taarten naar het restaurant „De 4 Jaargetijden), waar men al druk aan het opbouwen was. Iedereen was een beetje zenuwachtig, omdat niemand wist of er wel genoeg mensen zouden komen. In de tijd voor kerst is er immrs genoeg concurrentie van kerstmarkten, het Dickens Festijn in Deventer en tal van andere evenementen. Straks hadden we nog meer taarten dan bezoekers! Maar het regenachtige weer deed ons hopen.

Toen Peter en ik ’s middags weer kwamen, werd duidelijk dat onze zorgen ongegrond waren. Het was een komen en gaan, het restaurant was tot op de laatste plek bezet en de taarten verdwenen behoorlijk snel. Helaas was ik mijn camera vergeten (echt weer iets voor mij), maar op Twitter zijn er een aantal  Foto’s. Ook wij hebben een paar lekkere taarten geproefd, en van die Cheesecake zou ik graag het recept willen hebben. En de opbrengst mag er ook wel zijn:  € 1098,78.

Binnekort zal ik zeker nog meer van „Serious Request“ berichten en ook een paar foto’s posten.

Kategorien: "Gewoon" dagelijks leven, Literair en cultureel | Schlagwörter: , , , , , , , , , , | Hinterlasse einen Kommentar

Beitragsnavigation

Kommentar verfassen

Erstelle eine kostenlose Website oder Blog – auf WordPress.com.

