Mijn bieb moet blijven

CDcdQaaXIAEzPYD.jpg large

Ik ben een boekenwurm, altijd geweest. Ik groeide op in een klein stadje in het zuiden van Duitsland mijn eerste kennismaking met het fenomeen “bibliotheek” was op de basisschool. Daar mocht je een keer in de week in een klein leslokaal een boek lenen. Later nam een vriendin mij mee naar de kleine bieb van de parochie. Daar las ik alles over paarden, avonturen, meisjes op kostscholen en wat je op deze leeftijd allemaal leest. Toen ik ietsje ouder was en zelfstandig naar het centrum van de stad kon fietsen, nam ik een abonnement bij de stadsbibliotheek, waar de keuze weer iets groter was en ook studieboeken bevatte. En zo ging het verder. Bij iedere verhuizing (en dat waren er een paar) ging ik vrijwel direct naar de aanmelding op het stadhuis naar de plaatselijke bibliotheek – ook hier in Enschede. En ik ben inmiddels bijna 18 jaar lid van onze bieb, en dat heel graag. Ze hebben een grote collectie in meerdere talen, en niet alleen romans etc., maar ook studieboeken over veel verschillende onderwerpen.

En nu werd bekend, dat de bieb moet bezuinigen, en flink ook. En dat, terwijl zij al jaren aan het bezuinigen zijn. Als zij het doel van een extra 600.000 Euro bovenop de eerder afgesproken bezuinigingen willen halen, moeten alle wijkvestigingen worden gesloten en de boekenbus afgeschaft. Volgens mij is dit idee van onze cultuurwethouder Jeroen Hatenboer te kort door de bocht, en dat om verschillende redenen.

In de krant las ik dat Jeroen Hatenboer geen lid is van de bieb, maar zijn boeken zelf koopt. Dat is prima, maar niet iedereen kan of wil dat. Niet alleen zijn boeken en Dvd’s niet goedkoop, maar je moet ze ook ergens kwijt. Sommige boeken of Dvd’s lees of bekijk ik maar een keer en breng ze dan weer terug naar de bieb. Als ik elk boek, dat ik inmiddels gelezen heb, ook daadwerkelijk had gekocht, zou ik een bunker op het vliegveld moeten huren voor de opslag. Verder vind je in de bieb vaak iets nieuws. Een aantal van mijn favoriete auteurs zou ik zonder de bieb nooit ontdekt hebben, omdat zij in de meeste boekenwinkels gewoon niet staan. Wat zou het jammer zijn, als ik bijvoorbeeld David Parks “The Light of Amsterdam” nooit had gelezen! Ook de uitgebreide selectie aan bladmuziek is geweldig. Soms heb ik maar een stukje uit een dik (en duur) boek nodig, dan vind ik het fijn, dat ik dit boek even kan lenen. En met vakliteratuur gaat het precies zo. Bovendien is de bieb hartstikke gezellig, daar kunnen de internetwinkels niet tegenop!

Maar het gaat niet alleen om mij. Het sluiten van de wijkvestigingen zou betekenen, dat kinderen en ouderen geen gebruik van de bieb meer kunnen maken, want van Zuid of Glanerbrug is het een flink eind naar het centrum. Ik zie de smurfjes op basisschoolleeftijd nog niet naar het centrum fietsen om boeken te lenen. Een vriend van mij vertelde, dat er in zijn gemeente de boekenbus werd afgeschaft met als gevolg, dat zijn oma in een bejaardentehuis geen boeken meer kon lenen, als niemand met of voor haar naar de bieb reed. Hij zei: “Dit is zo’n typische maatregel, waar je verhoudingsgewijs weinig mee bespaart, maar de mensen, die erop zijn aangewezen, worden echt geraakt.”

Verder verliezen bij het sluiten van de vestingen een aantal mensen hun baan. Daaronder vallen ook mensen met beperking, die om verschillende redenen niet zo makkelijk aan de bak komen. Deze mogen dan weer thuis achter de geraniums zitten – hoezo participatiemaatschappij? En denk ook aan de financiële kant, als er weer een paar werklozen bij komen. Dat is waarschijnlijk niet het probleem van de cultuurwethouder, want dat geld komt natuurlijk uit een ander potje, maar toch, je kunt hierover nadenken. Ergens werd ook geopperd, dat een groot deel van het werk in de bieb door vrijwilligers gedaan kan worden. Op zich zou ik het ook leuk vinden, om daar een aantal uren per week te werken. Ik zou er ook graag willen wonen! Maar met het feit, dat dit ten koste gaat van iemand met een betaalde baan, die het inkomen ook nodig heeft, heb ik echt een probleem. Als wij toe willen naar een maatschappij, waar meer werk door vrijwilligers gedaan wordt, zou dit samen moeten gaan met de invoering van een (on)voorwaardelijk basisinkomen, zodat niemand zich zorgen over het brood op de plank moet maken.

Ik ben zeker geen politiek expert – verre van dat, maar ik heb het gevoel dat mijn stad te veel wil en daarom veel dingen ergens blijven steken. Wat wil Enschede niet allemaal zijn: Sportstad, cultuurstad, muziekstad, fietsstad, kennisstad en noem maar op! Maar hoe kun je een kennisstad worden en blijven, als de gemeenteraad de bibliotheek de nek omdraait! Ik begrijp heel goed, dat er bezuinigd moet worden, en een advies als “Jullie hadden het Wilminktheater niet moeten bouwen” is geen advies. Maar onze bieb wordt hier gewoon niet eerlijk behandeld. Daarom zou het fijn zijn, als de gemeenteraad hier rustig over na zou denken. Wie mijn bieb wil steunen, kan hier de petitie tekenen. Bij voorbaat hartelijk dank.

Kategorien: "Gewoon" dagelijks leven, Literair en cultureel | Schlagwörter: , , , , , , , , , | Ein Kommentar

Beitragsnavigation

Ein Gedanke zu „Mijn bieb moet blijven

  1. marianne

    Dankjewel, een duidelijk verhaal.

Kommentar verfassen

Bloggen auf WordPress.com.

